top of page

יוצאים לרילוקיישן בהונג קונג

הונג קונג היא עיר קוסמופוליטית שנחשבת ל"ניו יורק של המזרח הרחוק". העיר המרתקת הזו מלאת ניגודים: תרבות מודרנית ומערבית מול מסורת סינית עתיקה, גורדי שחקים עצומים ומרשימים לצד מקדשים, שווקים צבעוניים ושמורות טבע. לא חסרות סיבות להגיע אליה במסגרת רילוקיישן: כלכלת האי שנחשבת לאחת המצליחות בעולם, רמת החיים הגבוהה והעובדה שתושבי העיר דוברים אנגלית רהוטה (כיאה לקולוניה בריטית לשעבר) הופכים אותה לגן עדן למהגרים, בעיקר אם אתם מגיעים מתחומי הביטוח והפיננסים.

קצת על הונג קונג...

הונג קונג היא שטח אוטונומי סיני וקולוניה בריטית לשעבר, שמורכב מ- 263 איים קטנים ביניהם האי הונג קונג, האי לנטאו, חצי האי קאולון והטריטוריות החדשות – סה"כ כ- 1100 קמ"ר.

בין השנים 1842 - 1997 היתה הונג קונג קולוניה בריטית, שבמהלכם היא הפכה למרכז כלכלי עולמי משגשג. כיום, היא נמצאת במקום העשירי בעולם בהיקף הסחר שלה ומושכת אליה זרים מכל רחבי העולם, בעיקר בתעשיות הבנקאות, הביטוח והפיננסים. ב- 1997 הוחזרה הטריטוריה לסין, וע"פ הסכם בין המדינות הוחלט שהיא תמשיך ותקיים את השיטות הכלכליות והמשפטיות המערביות, שהיו קיימות בה. ואכן, מאז ועד היום (נכון ל- 2018) הונג קונג חיה תחת שלטון סין, ומיישמת בהצלחה את הסיסמא "מדינה אחת, שתי שיטות" – להונג קונג מטבע, מערכת חוק ומשפט, מכס והגירה משלה. רק מערכת ההגנה הצבאית והיחסים הדיפלומטיים, נתונים תחת חסות הממשלה המרכזית בבייג'ינג.


הידעת?


עונת הטייפונים

בין מאי לנובמבר יש סיכוי די גבוה שתחוו טייפונים. אל דאגה, ישנה שיטה מסודרת שמדרגת את חומרת הסערה, כדי שתוכלו להיערך מבעוד מועד: T1 מציין שהסערה עדיין במרחק של כמה ימים מהאי. T3 מציין שהסערה מתחילה להתחזק, ושבתי הספר סגורים ועל הילדים להישאר בבית. T8 / T10 מציין שהרוחות הגיעו למהירות 180 קמ"ש, ולכן מקומות העבודה והתחבורה הציבורית מושבתים באופן מיידי.


הונג קונג – לא מה שחשבתם!

נהוג לחשוב על הונג קונג כאי אורבני, עמוס לעייפה בכבישים וגורדי שחקים. זה נכון רק באופן חלקי, מפני שכשלושה רבעים משטחה של הונג קונג אינם עירוניים, וכוללים איזורים מיוערים, פארקים, רכסי הרים וחופי ים. בנוסף למעלה מ- 200 איים, רבים מהם אינם מיושבים, נמצאים בשטחה של המדינה.


הספרה ארבע

אל תתפלאו אם אתם לא מוצאים את הקומה הרביעית על לוח הלחצנים, במעלית הבניין בו אתם גרים. בהונג קונג בד"כ מעדיפים להשמיט את הספרה 4, מפני שהמילה ארבע נשמעת כמו המילה מוות בסינית ומאמינים שהיא מביאה מזל רע.

מערכת הבריאות בהונג קונג

מערכת הבריאות של הונג קונג היא מהטובות ביותר שיש למזרח הרחוק להציע, וכוללת שירותי בריאות ציבוריים בסבסוד ניכר של המדינה, לצד שירותי בריאות פרטיים. מערך שירותי הבריאות כולל 41 בתי חולים ציבוריים, 12 בתי חולים פרטיים ולמעלה ממאה מרפאות ציבוריות. אם אתם מגיעים להונג קונג במסגרת רילוקיישן, חשוב שתבינו את ההבדלים המהותיים בין ביטוח הבריאות הציבורי והפרטי, כדי שתוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי הביטוח הרפואי הטוב ביותר עבורכם:


הביטוח הציבורי

שירותי הבריאות הציבוריים לא ניתנים בחינם בהונג קונג, אך התשלום עבור השירותים השונים, נמוך באופן יחסי תודות לסבסוד הממשלתי. ככלל, זכאים לשירותי הביטוח הציבורי של הונג קונג כל מי שעונה על הקריטריונים הבאים:

א. מי שיש ברשותו תעודת זהות של תושב הונג קונג (לה זכאי כל מי שיש ברשותו ויזת עבודה)

ב. ילדים שהם תושבי הונג קונג מתחת לגיל 11

ג. כל מי שקיבל אישור מיוחד, ממנכ"ל רשות בתי החולים של הונג קונג

.(Chief Executive of the Hospital Authority)

כלומר כדי להיות זכאים לשירותי הבריאות הציבוריים במהלך הרילוקיישן, התחנה הראשונה שלכם היא הנפקת תעודת זהות מקומית: קחו בחשבון שבכל מקרה מבחינת חוקי המדינה, אם אתם מתכננים לשהות במדינה יותר מחצי שנה, תחול עליכם חובה חוקית להנפיק תעודת זהות (למעט עבור ילדים מתחת לגיל 11).

מידע נוסף על תהליך הנפקת הכרטיס, תוכלו למצוא בקישור הבא: https://www.immd.gov.hk/eng/services/hkid/general_info.html


הביטוח הפרטי

אם אתם מתכננים לעבוד בחברה גדולה כשכירים במהלך הרילוקיישן, בחברות רבות נהוג לכלול ביטוח בריאות פרטי של העובד ובני משפחתו, כחלק מההטבות בחוזה ההעסקה. גם אם לא קיימת אופצייה כזו מצד המעסיק שלכם, מומלץ לעשות ביטוח בריאות פרטי בהונג קונג במקביל לזכאות לביטוח ציבורי. הסיבה לכך היא שמערכת הביטוח הציבורי סובלת ממספר חסרונות משמעותיים:


הביטוח הציבורי - חסרונות

א. תורים רחוקים – נובעים מעומס רב על המערכת, כך שאם אתם לא נזקקים לטיפול חירום תצטרכו להמתין שבועות, חודשים ואף שנים בהתאם לדחיפות הטיפול. לרופא מומחה לדוגמא, תאלצו להמתין כ- 20 שבועות, לניתוח קטרקט זמן ההמתנה יקפוץ כבר ל- 3 שנים.

ב. רופא משפחה קבוע – הוא בגדר מותרות, מכיוון שתופנו למי שפנוי עקב העומס הרב. זהו חסרון משמעותי, שמפחית מיעילות הטיפול של רופא שמכיר את ההיסטוריה הרפואית שלכם ויכול לספק טיפול עקבי בהתאם לצרכים שלכם.

ג. נוחות וקשיי שפה - בבתי החולים הפרטיים תוכלו להנות לא רק מצוות של רופאים דוברי אנגלית, אלא גם מאשפוז ברמה של חמישה כוכבים, כולל חדרים פרטיים וסוויטות לעומת בתי החולים הציבוריים שעמוסים לעייפה, בהם תשהו בחדרים עם בין 3 - 10 חולים בחדר. כלומר, ביטוח פרטי יבטיח לכם שירותי רפואה איכותיים, בזמינות וברמת שירות גבוהה יותר.


ויזות

בהונג קונג קיימים סוגים רבים של ויזות עבודה. לנוחותכם אלו הסוגים הנפוצים ביותר, עם זאת תוכלו למצוא מידע מלא על סוגי ויזות, באתר מחלקת ההגירה של הונג קונג: https://www.immd.gov.hk/eng/services/index.html


1. ויזת עבודה:

זו הויזה הנפוצה ביותר בקרב ישראלים שעושים רילוקיישן להונג קונג. תהיו זכאים לויזה זו, במידה וקיבלתם הצעת עבודה ממעסיק בהונג קונג, והמעסיק חייב להוכיח שהוא לא הצליח למצוא מועמדים מקומיים עבור המשרה. בנוסף עליכם לעמוד בקריטריונים הבאים:

א. בעלי תואר אקדמאי, ובעלי נסיון במקצועות שחסרים בהם עובדים במדינה.

ב. השכר החודשי שיוצע לכם חייב להיות HK$ 20,000 ומעלה. הויזה ניתנת לתקופה של שנה, בתום השנה ניתן לחדש אותה אם עומדים בקריטריונים לחידוש.


2. ויזת יזם:

ויזה זו מיועדת ליזמים זרים שמעוניינים להקים עסק בהונג קונג. כדי שתהיו זכאים לויזה זו, עליכם להוכיח שהעסק שתקימו יתרום לפיתוח כלכלת המדינה ובנוסף תצטרכו להוכיח שיש לכם נסיון, הישגים ויכולות מקצועיות, שיאפשרו לכם להקים את העסק. הויזה ניתנת לתקופה של שנה – בתום השנה ניתן לחדש אותה, אם עומדים בקריטריונים לחידוש.


3. ויזת QMAS:

במידה ואתם עומדים בקריטריונים לויזה זו, תוכלו להגיע להונג קונג ללא הצעת עבודה ממעסיק מקומי, ולחפש עבודה בכל תחום או להקים עסק עצמאי. דרישות סף:

א. מועמדים בני 18-50.

ב. בעלי יכולת פיננסית להתקיים בהונג קונג, ללא תעסוקה קבועה.

ג. ללא תיק פלילי.

ד. רמה גבוהה של אנגלית או סינית (קנטונזית).

ה. בעלי תואר אקדמאי.

למשרד ההגירה ישנה שיטת ניקוד, שעל פיה הם קובעים מי זכאי לקבל את הויזה: בנוסף לדרישות הסף נלקחים גורמים נוספים בחשבון: נסיון תעסוקתי ותחום העיסוק, ההשכלה הרלוונטית, גיל המועמד, קרובי משפחה בהונג קונג, מקצוע בן/ בת הזוג, מספר הילדים הקטינים במשפחה, ועוד.


4. מעמד תושב קבע:

ויזה זו מיועדת ליזמים זרים, שמעוניינים להקים עסק בהונג קונג. כדי שתהיו זכאים לויזה זו, עליכם להוכיח שהעסק שתקימו יתרום לפיתוח כלכלת המדינה ובנוסף תצטרכו להוכיח שיש לכם נסיון, הישגים ויכולות מקצועיות, שיאפשרו לכם להקים את העסק. הויזה ניתנת לתקופה של שנה – בתום השנה ניתן לחדש אותה, אם עומדים בקריטריונים לחידוש.

*המאמר נכתב על ידי עבור חברת דיוידשילד. זכויות היוצרים על המאמר שייכות לחברת דיוידשילד. המאמר פורסם בבלוג של אתר דיוידשילד





Hand Drawing
bottom of page